söndag 2 maj 2010

April i bilder del 2



Eftersom den enda planen vi hade för veckan var att gå på museum så fick vi ju pallra oss iväg till ett museum. När vi kom fram till Picassomuseet så var vi lite törstiga så vi smet in på en bar för att ta en snabb öl först. 4 timmar senare snubblade vi ut och gick för att möta några kollegor till mig. Vi kom aldrig till något museum den helgen...


Mamma sitter uppflugen i fönstret på polisstationen medan jag är inne och lämnar min anmälan för den ficktjuvade Ipoden.


Den perfekta veckan med mamma avslutades med ett 5 timmar långt tjejsnack i sofforna på Carpe Diem. Efter varsin Irish Coffee och en flaska kallt vitt vin stekandes i solskenet var vi så glada att vi aldrig ville gå hem.


Vädret var så sagolikt på lördagen så Ingrid, Laura och jag tog bilen och körde söderut längs med kusten tils vi hittade en sagolik liten strand med turkost vatten och en mysig liten strandrestaurang. Vilket underbart sätt att tillbringa en lördag!


Vi tog av oss skorna, rullade upp byxorna och tog en promenad i vattenbrynet. Helt sagolikt!


På lördagskvällen var det Feria de Abril, en vecka av festival som egentligen bara ska finnas i Sevilla. Alla städer har sin egen vecka, men Sevillas festival är så bra så den har spridit sig över hela landet så nu firar alla Sevillas festival. Med sevillansk mat och dryck - samt självklart dansen La Sevillana.
Publiken bestod av alla generationer och stämningen var på topp. Vilken skillnad det är på svenskar och spanjorer! Spanska farbröder dansade mellan borden med servitriserna, kvinnorna var klädda i underbara färgstarka klänningar och med blommor i håret, barnen dansade på borden...


Peter, Donatella och Jordi var lika glada som alltid.


Ingrid, Laura och Sarah sitter och myser, dricker nån konstig typisk sevillansk drink som var sagolikt god och bara njuter av kulturskillnaden.



Vad gör man en tråkig söndagskväl? Jo man går och lyssnar på indiebandet She & Him där Zooey Dechanel gör sin Europadebut. Tyvärr var bandet skitdåligt live, Zooey verkade bajsnödigt stressad och påbörjade varje ny låt innan publiken ens hade hunnit klappa för den fåregående. Men låtarna var bra och stämningen på topp!


Sam från USA, Sarah från Frankrike och lilla jag gick på denna söndagskonsert. Och ja, jag är kort..


Torsdagskvällen spenderades på takterassbaren på Hotell W, 26e våningen i ett hotell längst ut på piren. Panoramafönster och liggstolar och fantastiskt goda men ack så dyra drinkar - inte alls dum kväll. Vi var kanske 10 pers från Vistaprint och så dök Daniel Fogmark & Co upp från Göteborg. De var här på långhelg och verkade inte alls ha någonting emot att drinka några drinkar på hög höjd.


Helt underbar italiensk lördagsmiddag på La Tagliatella med grabbarna grus och Ingrid. Vilken kvalitet! Vilka enorma portioner! Vilket rödvin! Rekommenderar alla att gå dit!


Efter att svenskarna hade gått till sitt hotell så mötte jag upp med några vänner härifrån. Om man inte hittar någon öppen bar så köper man helt enkelt några öl av pakistanerna och dricker på gatan medan man snackar lite. Myten säger att ölen de säljer på gatan förvaras i avloppsbrunnarna under kvällen för att hålla sig kall - men ingen av pakistanerna vi frågade ville erkänna detta. Så vi valde att tänka på något annat - och dricka ändå!



Så nu sitter jag här på söndagkvällen. Jag har varit duktig och jobbat hela dagen, det blir så tyvärr ibland när man ska på semester, allting måste göras i ordning innan man åker. Jag har lagat storkok av kycklingpasta (smakar lite skumt men inte äckligt) och njuter av ett glas rödvin (eller tre). I fredags tog jag ett par öl med jobbet, sen var jag så trött så jag var i säng innan midnatt. Sov 11 timmar som en utklubbad säl och tillbringade hela lördagen med att slappa. Läsa en god bok, laga en god brunch och bara gå ner i varv. Kvällen och natten var sagolika med italiensk middag och drinkar med nya vänner. Och så idag har jag varit duktig, inte bara med jobb utan också med bloggen. Vilken HÄRLIG känsla!

Nästa vecka åker jag på semester, mer om det i inlägg som följer. Men vilken månad det har varit, va?!

April i bilder del 1

Eftersom April månad har varit en av de bästa i mitt liv, så tänkte jag visa er med några väl utvalda bilder. En bild säger ju mer än tusen ord, eller?!



Månaden började med att jag gick förbi fruktaffären på morgonen på vägen till jobbet för att köpa en banan. Mina ögon föll på denna box med jordgubbar och jag tappade alla koncept. Det var som att änglakörarna bröt fram... Behöver jag säga att jag glömde köpa min banan, utan kom till jobbet med dessa jordgubbar för 45 kr. Jag var så imponerad så jag var tvungen att stanna på gatan och fota jordgubbarna på en solig bänk. Folk som gick förbi tyckte nog jag var lite konstig.


Under påskhelgen kom hela tjejligan till Barcelona för att fira Fridas möhippa. Cissi och Hanna från Götebog, Frida, Nat, Anita och Nina från England och jag och Annika härifrån, det var som gjort för en sagolik helg. Möhippan började med en varieté av jordgubbsdrinkar (som inte hade något att göra med mina inköpta jordgubbar).


På lördagen åkte vi ut på landet till en vingård och gick på cavaprovning. Det var helt underbart! Intressant rundtur, goda snacks, fantastisk cava och strålande sol!


Lördagskvällen avrundades naturligtvis med dans till soluppgången. Madonna, Cher och alla möjliga gamla klassiker, 8 tjejer uppflugna på ett podium till kl 6 på morgonen - kan det bli bättre?!


På söndagen hade vi lekar hemma i sann bröllopsanda. Vi gjorde brudklänningar av toapapper, Frida fick göra ett quiz om Will och Nat hade fixat det bästa utav allt; Frida-masker till allihop. Jag skrattade så jag nästan grät!


Helgen efter möhippan gick i spanskare tecken, med El Clásico (dvs derby mellan Barca och Real Madrid). Ett absolut måste när man bor i Barcelona, gillar man inte fotboll innan så lär man sig när man bor här. Det är ungefär som melodifestivalen hemma i Sverige, hänger man inte med så på vad som händer så känner man sig utanför på fikarasterna.


Alla som känner mig vet hur mycket jag älskar spel och lekar. Så det tog inte lång tid innan jag lyckades övertyga några vänner att leka leken med lapparna mellan kroppsdelar. Först trodde de att jag hade blivit tokig, men kvällen slutade såklart med att alla skrattade så de fick kramp i magen. Nu har "den svenska akrobatleken" blivit ett uttryck på Vistaprint - som jag visste att det skulle göra!


Ingen kan ju beskylla oss för att vara oflexibla!


På torsdagen hade vi team event med jobbet, som jag hade anordnat (alltid lekledare). Cocktail class följdes av en trevlig middag. Nackdelen var att alla blev kanonfulla eftersom det ingick 60 drinkar i priset (till 20 pers) plus vin och cava, fördelen var att alla hade hur roligt som helst och ingen ville gå hem. Och min egen stora bonus var att mamma var där! Hon dök upp mitt i eventet efter att ha lyckats ta sista flyget från Köpenhamn innan de stängde luftrummet pga askmolnet.


Lagen skulle välja en representant som skulle möta varandra i en sista finaltävling; vem kunde göra den bästa Caipirinhan. Sarah och Laura var tvungna att bryta arm för att se vem som skulle få tävla.


Märk väl att jag ser kärleksfullt in i kameran medan mamma ser kärleksfullt ner i cavaglaset...


På lördagen åkte mamma och jag till Montserrat för att vara lite kulturella och se en populär staty av jungfrun Maria. Klostret var lite meninglöst och statyn var lite läskig eftersom allihop i den 100 personer långa kön kysste statyn. Mamma och jag nöjde oss med att titta, med svininfluensa och andra sjukdomar i åtanke. Men det var härligt att komma ur stan!


Efter klostret hittade vi en liten by på landet där de hade mycket speciell inhemsk mat. Salladen bestod av anka, champinjoner, sallad, jordgubbar, kex, parmesan, färskost och glass! Skummaste jag någonsin varit med om, men en rolig upplevelse.


Grillspettet var knappt mycket bättre, även om det var gott. Tre olika köttsorter hängandes på ett något perveterat sätt, men roligt hade vi!