tisdag 13 juli 2010

Promotion!!!

Jag har blivit befordrad!! Det var den lilla hemlisen som jag inte kunde berätta sist eftersom det inte var officiellt ännu. Alla på min avdelning hade inte haft sina utvecklingssamtal än så jag fick inte prata om det, även om ingen av mina 2,5 läsare till den här bloggen känner mina kollegor...

Var sjätte månad har Vistaprint sin Review Cycle. vilket innebär att du måste skriva omdömen om dig själv, din chef, ett urval av dina kollegor och dina "underställda" (vad heter Direct Reports på svenska? Alltså de som har dig till chef? Inte för att jag har några...) De har ett antal nyckelord som samarbete, utveckling, etc och man ska ge omdömen (1-5 i betyg samt kommentar med exempel från verkliga livet) kring varje nyckelord. De är ett helvetesarbete, det tar många många timmar att skriva allting och man måste ge exempel kring varje åsikt. Men när det är över så skriver din chef ihop alla kommentarer till en sammanfattning, på ett sätt så att du inte ska kunna gissa vem som har skrivit vad, och sen får du denna mångsidiga domesdagsrapport på ditt utvecklingssamtal.

Hur som helst, jag var riktigt nervös inför min. Jag var helt övertygad om att alla mina dåliga sidor skulle komma tillbaka och bita mig i baken, på det mest förnedrande tänkbara sättet. Men jag var orolig helt i onödan. Sandra, min chef, sa de mest fantastiska saker. Jag var helt generad. Jag har tydligen fått nåt av det högsta betyg på företaget bland de på min nivå och de högre cheferna hade också gett mig mycket positiva betyg.

Så nu är jag Marketing Representative, vad det nu betyder. Själva titeln och löneförhöjningen (vilken inte var så hög som jag hade hoppats på) betyder egentligen ingenting. Det som betyder något för mig är att jag fick bekräftelse på att mitt hårda arbete duger. Att jag inte slängde bort min karriär när jag tog ett sådant drastiskt steg "nedåt" och acceperade ett jobb på en lägre nivå än där jag var innan. Även om jag inser vilken fantastisk chans det här jobbet är, att få jobba med det senaste inom online marketing, så hade det känts surt om mitt bästa inte hade varit bra nog för att kunna klättra. Men nu kan jag slappna av lite, nu vet jag att jag uppskattas och att de inte ångrar att de satsade på mig, trots min ringa erfarenhet. Och det betyder väldigt väldigt mycket.

3 kommentarer:

Lorraine sa...

Jag tror att det var ingen förrutom du som tvivlade på dig. You rock. And keep rocking now! ;)

Elle sa...

Tusen tack raring!

Rebecca sa...

Grattis igen Elle! Du ar bast, det vet du!!