måndag 28 september 2009

Första dagen på nya jobbet

Den gick jättebra min första dag! Det fanns stolar på alla ställen jag satte mig. Jag snubblade inte på mattan, glömde mitt namn, hade mat mellan tänderna (tror jag) eller kom försent. Sen var det inte särskilt svårt heller. Vi var 4 nya den dagen; en holländsk kille som heter Pim och som tydligen också bor i samma tillfälliga lägenhetsbyggnad som jag, fast ett par våningar upp. Sen var det en tysk tjej som hette Judith och en spanjorska som hette... hmm...

Hur som helst, ingen av dem ska jobba i min grupp, men det var skönt att vara ”en grupp” första dagen. Vi fick kolla på film om företaget och höra om historien och affärsmodellen. Mycket lättsmält, mycket entusiastiskt, mycket amerikanskt. Högt uppsatta ledare inom företaget, speciellt grundaren/VD:n, som talar om sitt företag och dess konkurrensfördelar och dess möjligheter med samma glädje i ögonen och hänförelse i rösten och som ett litet barn som berättar att jultomten ska komma imorgon. Vi åt förstås allt med hull och hår och bad om mer – som det förväntades.

Sen var det rundtur, genomgång med finance, genomgång med IT, genomgång med HR, genomgång med Relocation, mm. Jag fick hälsa på min grupp, fick login till min dator (som förresten har 2 stora bildskärmar kopplade till sig så att man ska jobba effektivare), fick provsitta min stol... Som sagt – mycket avancerad första dag!

Sen körde jag pappa till flygplatsen på kvällen (hade förresten lyckats hitta ett parkeringshus bredvid lägenheten som jag kunde köpa en månadsplats i, så att jag fick undan bilen innan jag gick till jobbet. Tur var det för det finns INGEN parkering där jag jobbar. Synd bara att det kostar 170 € för en månad...) Hur som helst så kom pappa iväg ordentligt och sen var jag själv! Kändes helskumt att köra tillbaka på egen hand och veta att nu börjar det...

Inga kommentarer: