lördag 26 september 2009

Nedresan

Man skulle kunna tro att köra från Göteborg till Barcelona skulle vara jobbigt och slitsamt. Och man skulle ha rätt. Tack gode Gud att pappa var med mig, annars hade jag aldrig klarat det. Jag klarade faktiskt inte ens att köra ner till Skåne, jag var tvungen att stanna bilen på en rastplats i höjd med Varberg och sova i 2 timmar. Luften gick totalt ur mig och jag kunde inte hålla ögonen öppna. Samma sak hände i Tyskland. Efter en natt på TT-line så vaknade vi i Travemünde, redo att börja köra på riktigt. TomTom var programmerad, vattenflaskan låg i bilen, väskorna var jämt viktfördelade i bilen, solglasögonen låg tillgängliga – vi var helt enkelt laddade. Jag tänkte ta första passet, eftersom jag ändå hatar motorväg så kunde jag lika gärna ta oss genom stan. (Motorväg för mig är en plåga, jag blir så jäkla uttråkad så jag blir bara trött. Som tur är så älskar pappa att köra motorväg.)

En timme in i färden trillar jag in i koma. Eller, jag hann ju köra av först och be pappa köra. Samt packa om resväskorna så att det gick att fälla passagerarsätet till halvliggande. Sen gled jag in i dimman. Jag tittade upp en stund här och där. Såg en glimt av autobahn. Fina tyska bilar, dåligt vägunderlag. Men trötthet och en omänsklig huvudvärk tog helt över. Så pappa fick köra hela dagen. Jag blev bättre på kvällen efter att vi stannat i Freiburg, checkat in på hotellet och köpt en arsenal av Ipren. Men jag antar att det är så det känns när 2 månaders stress går ur kroppen. Ganska otrevligt faktiskt. Och vad skulle jag gjort utan pappa?

Som tur var så var jag mitt vanliga charmiga jag på fredagen så jag kunde köra stora delar av Frankrike. Hela resan gick faktiskt otroligt smidigt. Inga trafikköer, inget dåligt väder. Vi mötte milslånga köer, men inga på våra sida av vägen. Vägen ner mot Montpellier var sagolikt vacker men hade ack så dyra vägtullar. Så istället för att vara framme mitt i natten på fredagen i Barcelona, så var vi framme kl 20! (Eller 21 om man räknar in vårt virrande efter parkering) Så efter cirka 25 timmars körning sammanlagt från Göteborg, var jag framme!

Inga kommentarer: