söndag 18 oktober 2009

En perfekt dag!

Cissi var nere och hälsade på i helgen och förgyllde tillvaron. Vi tog det ganska lugnt, gick ut och åt och slappade. Hon sov hos mig en natt och sen hos Annika resten av helgen. Annika tog också ledigt på fredagen så att de kunde umgås. Själv är jag lite för ny på mitt jobb för att be om ledigt känner jag.

Men på lördagen tog vi bilen och åkte ut på landet. Vi tog kuststräckan norrut och svängde inåt landet vid Girona. Vårt slutmål var en liten by som heter Besalú och som var grevskapets huvudstad för sådär 800 år sen. Den var alldeles fantastiskt pittoresk och härlig, med små smala gränder och kullerstensgator. Vi åt en fantastisk långlunch på byns torg (jag fick den godaste fisken jag ätit på länge) och sen traskade vi runt och tittade på gamla hus. Dessutom tog vi en guidad tur runt de gamla judiska kvarteren och fick förklarat för oss hur de levde på den tiden.

Det var en sån perfekt dag! Solen sken, goda vänner, vacker omgivning och ingen stress. Jag är verkligen glad att jag tog med bilen ner, så att jag kan göra såna här utflykter, även om det är lite problematiskt med parkering, försäkring och registreringsplåtar. Men det var värt det, när jag kan njuta av sådana dagar!

Cissi (och lite av Annika) mitt i maten

Romantiskt med vindlande passager

Inte direkt bilvänliga gångar

Otroligt vacker natur i Cataluña

Vår mycket entusiastiska guide

Inga kommentarer: