onsdag 21 oktober 2009

Saker börjar falla på plats

Nu börjar det röra på sig. Jag har äntligen fått en telefon med ett spanskt nummer. Jag gick tillbaka till affären och vägrade gå därifrån utan min mobil. Det tog nästan 2 timmar, medan expediten mailade mina uppgifter till huvudkontoret där någon administratör skulle lägga in allt i systemet (manuellt) för att sedan aktivera telefonen och skicka tillbaka ett OK. Inte så high-tech, jag vet, men man måste ha tålamod i det här landet.

Sen så har jag lagt handpenning på en lägenhet. Det blev till slut ingen av de två som jag har beskrivit här innan, utan en jättefin lägenhet med två sovrum precis bredvid en saluhall. Den kostar 1000€ i månaden, så jag måste hitta en room mate, men det kan det vara värt. Träbjälkar i taket, möblerad med snygga möbler, två toaletter, stor garderob, fräscht kök, mm. Plus att den ligger nära en metrohållplats på gul linje, som tar mig direkt till jobbet.

Problemet är bara att jag inte få tillgång till lägenheten förrän den nionde november och jag blir utkastad ur min tillfälliga lägenhet den 25:e oktober. Så Annika och Ulrika har förbarmat sig över mig och låtit mig bo på deras soffa i två veckor. Det är verkligen så himla snällt av dem att låta mig bo hos dem, det hade blivit läskigt dyrt att bo på hotell i 2 veckor...

Sen pratade jag med flyttfirman och de gick med på att behålla alla mina grejer i förråd i ytterligare två veckor (kostnadsfritt!) Så den leveransen kommer också den nionde, det kommer att bli en stressig dag. Visserligen måste jag hitta någon att bo med så fort som möjligt, men det kan vara skönt om jag har de där veckorna i november för mig själv. Hinna packa upp, få i ordning möbler, hitta parkering i området, etc. Men för varje dag jag bor själv så kommer det att kosta multum. Ja ja... vad är en bal på slottet?!

Inga kommentarer: