lördag 31 oktober 2009

Våga väsnas!

Precis när jag skulle ladda upp mitt förra inlägg så bröt helvetet löst nere på torget. Jag flög upp och trodde att kriget hade kommit, men det visade sig vara ytterligare en demonstration. De ÄLSKAR verkligen sina demonstrationer här! Flera gånger idag har jag gått ut på balkongen för att kolla vad i hela friden som pågår – och varje gång har det visat sig vara konfettipatroner, megafoner, marscher eller, som det är nu, trumparad.

Motiven bakom demonstrationerna varierar naturligtvis, oftast förstår jag inte ens vad det är de vill. Häromdagen var det en massa utklädda människor i burar som bröt sig ut och låtsades slå ner andra människor klädda i läkarrockar. Det visade sig handla om de transsexuellas rättigheter till att inte behandlas som om de hade en sjukdom. Nu ser jag att alla trumpojkarna har lappar på ryggen där det står CO2 – NO. Så jag antar att det handlar om miljö.

Nu stödjer jag ju visserligen dessa kamper, men jag är inte van vid ett sådant högljutt och tydligt sätt att visa sitt missnöje. I Sverige har vi namninsamlingar och Facebook-grupper, kanske en organiserad parad som polisen har godkänt på en lämplig tidpunkt för att inte störa de boende. Vi kanske borde bli mer högljudda? Frågan är vem som får bäst resultat...?

Inga kommentarer: