En sak som inte är löst än och som oroar mig lite är lägenhet. Till dags dato har jag varit på 15 lägenhetsvisningar och inte hittar rätt ännu. Som tur är, så är jag inte ensam. Som en del av hela Relocation Package som jag fick i kontraktet med VP, så har jag fått en kontaktperson på Barcelona Relocation Services som heter Mele. Hon ska, utifrån mina önskemål, hjälpa mig att hitta något. Hon bokar upp besök med mäklarna, 2-5 st per gång. Och sen behöver jag bara möta henne vid den första. Sen tar vi taxi runt hela stan för att ha en visning var 45:e minut. Och hon håller i alla villkor och allt sånt.
Mele är helt underbar, men hon har en tendens att skena iväg lite. Jag satte budget 600 € i hyra, med möjlighet att gå upp lite om det var en kick-ass lägenhet. Den billigaste vi har sett var på 700 € och den var en grotta. Jag slog huvudet i taket och jag är inte lång. Det enda fönstret vette rätt in i grannens gråa vägg. Hrmm... Så till hennes försvar så är allting mycket dyrare här, det är svårt att tillgodose mina krav. Fast jag har inte så höga krav; helst egen lägenhet, helst under 700 €, helst halvcentralt, helst fräscht badrum. Men det är svårt. Vi har sett en som låg på en fantastisk gata men som hade ett jätteäckligt badrum från 70-talet. Vi har sett säkert 5 st som har varit nyrenoverade (liknat hotellrum), men som varit tokdyra. En annan var tråkig och opersonlig men hade skälig standard, men det visade sig att motorn till hissen låg vägg i vägg med sovrummet (inte tystlåtet direkt). En låg mitt på den mest trafikerade gatan, kunde inte höra mig själv tänka.
Jag bad henne titta på lägenheter för två personer, så att jag kan hyra ut ett rum, men det är också svårt. För det första hyr jag omöblerat så jag måste hitta en hyresgäst som har egna möbler. För det andra så krävs det ganska mycket kontantinsats här, kanske 6-7 månader när man räknar samman alla delar. Så att lägga ut allt det själv för en lägenhet för två pers som kanske kostar 1100 € per månad, blir ganska mycket. Även om hyran per person sen blir skitbra. Åh jag är snurrig.
Jag har, hur som helst, lagt ”bud” på två lägenheter och väntar nu svar. Den ena är den enda som jag har sett där jag bara gick inte och sa ”I’m in love!” Det var MIN lägenhet, den var så fin och hade allt jag ville ha. Okej, badrumsgolvet var sunkigt, det var inte så centralt som vissa andra vi har sett, men när jag såg den här lägenheten kändejag mig hemma. Den var fräsch som fan med parkettgolv, balkong och öppen kökslösning, mm.Den hade 1 sovrum, 50 m2, kostade 850 € i månaden, krävde 7000 € i kontantinsats (varav 6000 € får jag tillbaka när jag flyttar) samt minst 3 årskontrakt. Då har jag inte räknat med den första månadshyran i förskott samt att jag måste själv köpa kyl, frys, tvättmaskin samt nya dörrlås – sånt ingår inte.
Den andra har 2 sovrum samt klädkammare, ligger centralt, är sliten så in i helvete (har inte ens telefonlina indragen så sånt måste man göra själv) med sneda fönster och dörrar och stengolv, men den har en viss charm. Det var inte så att jag ÄLSKADE den när jag såg den, så som den andra, men det var helt klart en värdig tvåa. Den är på 75 m2, kostar 1025 € i månaden, kräver 6400 € i kontantinsats (varav 5200 € får jag tillbaka när jag flyttar) och 1 års kontrakt minimum. Inte heller här ingår kyl, mm.
Så nu håller Mele på och ska förhandla för att se om vi kan få ner summorna, speciellt kontantinsatserna. Det är en hel vetenskap det där, men om jag kan omvandlat den delen av kontantinsatsen som kallas bankgaranti till s.k. deposit, så slipper jag iaf avgift varje kvartal. I det här landet måste man tydligen betala bankerna för att få ha sina pengar där, inte som i Sverige där det ska premieras att låta banken få tillgång till dina pengar. Visst får du ränta visserligen, men eftersom den är på noll komma fjärtfis så hjälper det inte mycket. Så håll tummarna för att de går med på att förhandla om pengarna!!!!
Jag ville ha ett äventyr? Jag fick det!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar