Nu när jag har börjat få lite koll på vad VistaPrint gör och vad jag ska göra så tänkte jag förklara i stora drag. VP säljer alltså specialanpassade trycksaker till konsumenter och företag (ofta lite mindre). Trycksakerna kan vara allt ifrån visitkort, inbjudningskort, julkort till T-shirtar, canvas-dukar, banderoller och kalendrar. Allting som kunden vill ha printat med sitt eget motiv på.
Sen är allting automatiserat. Kunden går själv in på hemsidan och skapar sig egen design på tex. julkorten. Man laddar upp foton, väljer färger och typsmit, mm. Och eftersom allting är så automatiserat och endast via nätet (finns inga fysiska butiker), så kan de samordna all produktion worldwide och därför hålla ner kostnaderna. Så att det inte blir pissdyrt för kunden eftersom det inte finns någon designer, ingen säljare som ska skicka offert, ingen projektledare som tar emot specialanpassningsbeställningar, etc. So far so good.
Det amerikanska kontoret ligger i Boston, det europeiska i Barcelona och huvudkontoret i Paris. Sen finns det call center på Jamaica och i Tunisien, IT på Bermudas, produktion i Kanada och i Holland (och en massa till, bl.a. i Asien som jag inte kommer ihåg nu). Kontoret i Barcelona öppnade för 2-3 år sen och växer i hiskelig fart. De är nu nästan 150 pers från många olika länder och medelåldern är 30,4 år!!
Det finns två marknadsföringsgrupper i Barcelona; Acquisition som ska hitta nya kunder (sökord på Google, samarbeten med Ebay, mm) samt Retention ska försöka behålla de gamla (specialanpassa rabatterbjudande efter vad man tror att kunden behöver, beroende på demografi, tidigare köp, mm). Jag tillhör Retention och vi är cirka 10 pers. Sen tillkommer Analytics som ska mäta effekter av alla kampanjer och kunna urskilja online consumer behaviour rent kvantitativt. Sen finns det Product team som sköter produktutveckling, Creative team som designar, m.fl.
Idag finns det ingen som sköter Retention Scandinavia utan de andra hjälps åt med de länderna. Jag ska börja med att avlasta Nederländerna, till jag känner att jag förstår alla verktyg. Sen ska jag få börja med Danmark på riktigt. När det går bra, ska jag få Sverige och Norge också. Tanken är att jag ska vara igång och vara ansvarig för hela min region om 2 månader(!!!!)
Jag har fått en s.k. buddy som heter Ester och är ansvarig för Nederländerna. Hon sitter bredvid mig och är jättetrevlig och superduktig. Jag försöker hänga med så gott jag kan men hon är verkligen kunnig och smart, och har jobbat i 2 år på VP, så jag undrar om jag någonsin kommer att hinna ifatt. Sen är min närmsta chef en svensk tjej som heter Sandra och är supertrevlig. Alla är snälla och hjälpsamma, men alla är också så extremt duktiga och ambitiösa och begåvade. Det är verkligen sporrande att få arbeta med dem! Men ganska läskigt också.
Företaget verkar grymt! Vi får typ allt vi pekar på, jag råkade nämna att jag hade svårt att hitta saker på mitt amerikanska tangentbord (de har ju t.ex. inte ens €-symbol på sin) och vips så hade de köpt in ett svenskt tangentbord till mig. Kaffe i 20 olika former (måste ju hålla alla nöjda, från amerikaner till italienare), alla läsk-, juice- och vattendrycker man kan tänka sig. Bara ta så mycket du vill ha. Frukostbuffé varje fredag med chockladcroissanter, exotiska frukter och massa olika baguetter. AW på kontoret varje fredag med gratis tapas, öl, vin, cava, mm. Så mycket du vill ha. Lunchkuponger, metrokort, rabattkort på gym mm, liv-, tand- och sjukdomsförsäkring, etc, etc. Helt sjukt! Du kommer och går som du vill, inga stämpelklockor, ingen dress code.
Men vad jag också har märkt att alla jobbar jäkligt hårt, det är en samling högpresterande akademiker med hög ansvarskänsla. Det handlar nog inte om 40-timmars veckor, börjar jag misstänka...
Jag är så tacksam över att ha fått den här chansen.
tisdag 6 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Och du kommer att vara grym på det du med. De var bra som såg din potential och att du kan mycket mer än Baldursson-jobbet. You're gonna go far girl!
Och du med vännen!
Skicka en kommentar