För det första dök inte ens hälften upp. Vid 4 olika tillfällen satt jag som en fårskalle och väntade utan att någon kom. Hur svårt kan det vara att höra av sig om man inte tänker komma?
Sen får jag ju egentligen inte hyra ut rummet, det står i kontraktet att jag endast får dela lägenhet med förälder, syskon, partner, släkt i tredje hand och/eller med städerska/hushållerska. Det är tydligen den katalanska lagen som bestämmer detta, men ingen följer det. Alla delar lägenhet i Barcelona, vem skulle ha råd att bo själv? Men eftersom min hyresvärdinna är en sådan subba av bibliska proportioner så skulle det inte förvåna mig om hon försöker sätta dit mig. Så jag lade knappt ut några bilder på lägenheten och var avsiktligt vag angående address och detaljer om lägenheten.
Dessa personer hörde av sig:
- Irina, spanjorska, 25 år - hörde aldrig av sig efter att jag mailat henne fler bilder.
- Henny, italienska/norska, ? år - hörde aldrig av sig efter att jag mailat henne fler bilder.
- Amadeo, nationalitet?, 28 år - sa att han ville komma "imorgon eftermiddag". Han dök aldrig upp.
- Namn?, nationalitet?, ålder? - svarade aldrig på mitt mail där jag frågade om mer info (hade lite snuskig underton i sitt mail)
- Shilpika, indiska, 26 år - bestämde träff, hon dök aldrig upp
- Minna, finländska, 27 år - bestämde träff, hon dök aldrig upp
- Mustafa, tysk, 29 år - kom på intervju, var trevlig men vi klickade inte
- Louise, nya zeeländska, 34 år - kom på intervju. Vi hade inget gemensamt och hon pratade en massa om hur hon ville dricka vin varje dag...
- Gonzalo, spanjor, 30 år - bestämde träff, han dök aldrig upp
- Geert, holländare, 28 år - kom på intervju. Mkt trevlig men han letade efter något större.
- Pol, spanjor, ålder? - kom på intevju. Trevlig men blyg. Var orolig för var han skulle få plats med alla sina musikinstrument.
- Anita, polska, 25 år - jag svarade aldrig på hennes förfrågan, gillade inte hennes mail
- Sholbit, indier, 27 år - var inte intresserad om han inte fick se lägenheten samma dag.
- Patricia, mexikanska, 29 år - svarade aldrig på mailet där jag föreslog en tid
- Carlos, mexikan, 28 år - svarade aldrig på mailet där jag föreslog en tid
- Nima, svensk, ålder? - kom på intervju, mkt trevlig. Men han var orolig över var han skulle få plats med alla sina kläder, han hade nämligen tagit med sig 140 kg till Spanien.
- Vincent, nationalitet?, 35 år - jag svarade aldrig på hans förfrågan, gillade inte hans mail
- Demet, turk, 38 år - jag svarade aldrig på hans förfrågan, gillade inte hans mail
- Arnaud, fransman, 34 år - jag svarade aldrig på hans förfrågan, gillade inte hans mail
- Mandy, libanes, 35 år - jag svarade aldrig på hennes förfrågan, gillade inte hennes mail
- Och så några till som kollegor hänvisade men som inte hade råd med de 450 €som jag begärde.
Men till slut, på mitt näst sista besök, så kom Maria från Finland. Hon har bott de senaste 5 månaderna i Manresa, en mindre stad en timme utanför Bcn med sin spanska pojkvän David. Men hon har nu fått jobb på HP och behöver bo i stan. Eftersom David arbetar i Manresa så bor han kvar där och de ska tillbringa kanske varannan helg här och varannan där. Hon verkar otroligt trevlig och väldigt otvungen och lätt att ha att göra med. Ser fram emot att köpa hem lite rödvin och verkligen lära känna henne! För att inte tala om hur skönt det kommer att bli att ha lite pengar över efter att hyran är betald...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar