söndag 10 januari 2010

Tre magiska kungar

Den här veckan har varit en av de bästa sen jag kom ner. Jobbet har varit lätt och fort avklarat. Hyfsat roliga arbetsuppgifter och problem som har gått att lösa. I onsdags var det trettondagen eller De Tre Magiska Kungarnas Dag (tre vise män) som det heter här. Denna dag firas nästan mer än julafton i Spanien, då de tre vise männen kommer med presenter till alla barn. De har en stor parad i centrum, som ett långt karnevaleståg. Jag gick inte, hade hört att man ändå inte såg något.

Vi nordbor är ju lite mindre entusiastiska över vår trettondag. Många har frågat mig vad vi firar i Sverige och jag har inte kunnat svara mer än "det har antagligen nåt med bibeln att göra". Jag vet ju vad det handlar om, men vi firar ju inte dagen på något speciellt sätt. Så istället gick jag ut och middag med några icke-spanska vänner.

Vinet flödade som alltid och Joch, vår mexikanska vän, gjorde magitrick. Han var faktiskt så duktig så att servitörerna kom och tittade!

Joch (Mex), Laura (Skottland), Ingrid och jag (SWE), Christian och Ann-Sofie (DK)

Joch, vår egen trollkarl

Inga kommentarer: