lördag 19 december 2009

Allt är relativt

Sista veckan innan jag åker hem för julen. En miljon saker att göra, så lite tid. Måste handla julklappar, måste göra i ordning alla kampanjer på jobbet så de rullar löpande medan jag är borta. Borde VERKLIGEN fixa lägenheten så jag kan hyra ut rummet ASAP. Men trots allt... känner mig inte stressad. Det är snart jul! Jag är ledig!

Visst är det konstigt. I vanliga fall får jag lite ångest när jag inte hinner med allt. Man känner sig stressad, vill stanna tiden. Men inte nu. Bara vetskapen om att det snart är jul gör att jag fixar allt med en klackspark.


Helgen gick till alla måsten. Köpte julklappar, gjorde ärenden, svarade på mail, städade, packade upp de sista lådorna, hängde upp kläder. Kände mig makalöst duktig. På måndagen var det julmiddag med jobbet. På tisdag var jag bakis men lyckades ändå ta mig från jobbet innan 19 för att handla de sista julklapparna.


Onsdagen var som en kapplöpning på jobbet. Arbetade så att svetten lackade. Fingrarna flög över tangentbordet. Bytte fönster på skärmen i sådan rasande takt att programmen hängde sig gång på gång. Var kvar till 21. Samma på torsdagen. Var så sjukt nöjd med mig själv. När jag kom hem vid 22 på torsdagen kände jag verkligen att jag kunde slappna av. Hade visserligen inte börjat tänka på att packa och lägenheten var en katastrof. Men jag skulle hinna. Hade normal arbetsbörda framför mig på fredagen och planet gick inte förrän kl 10 på lördagen.


Sen att systemet krashade på jobbet på fredagen hjälpte ju inte, men det gjorde inte så mycket. Även om jag skulle behöva vara uppe hela natten så kunde jag ju sova på planet. Dessutom serverades det champagne hela dagen på jobbet. Ett glas kl 11 med designerna, två glas kl 14 med skandinaviska teamet, 4 glas med mitt eget team kl 19. Inte dumt alls faktiskt att bo i ett land där cavan är lika vanlig som bubbelvattnet är hemma.


Kom hem vid 22 på fredagen. Lite berusad... Packade, slängde sopor, gjorde i ordning. Kom i säng vid 2, upp vid 7, till flygplatsen, fullt kaos med alla julresenärer, hann precis på planet, sov som en stock, lyckades landa trots snökaos i Köpenhamn - hemma!!!


Och inte en enda gång under denna hysteriska vecka kände jag mig stressad. Uppe i varv, javisst. Men jag gjorde allt med ett leende och med en övertygelse om att det ordnar sig. Visst är det konstigt hur olika man reagerar på stress beroende på vad man har framför sig. När du vet att du kan sova hela nästa vecka och att någon annan sköter markservicen - då blir man effektiv och snabb istället för att snurra runt sin egen axel och ligga sömnlös. Allt är relativt.

Jullunch med jobbet med Secret Santa

Min chef med sina nya lössnaglar som hon fått av mig utan att veta om det.

Inga kommentarer: