torsdag 10 december 2009

KIAns första besök hos farbror verkstad

Min lilla älskling var inte så trasig när allt kom omkring. Eller, vad vet jag, jag förstod inte vad som hade hänt. Men det tog bara en dag att laga. Enligt verkstadsgubben var det ”un corte de circuito en la bomba del combustible”. Ehh? En kortslutning förstår jag. Och combustible är ju bränsle. Bomba vet jag inte riktigt, mer än att det inte handlar om bomber. En behållare kanske? En kortslutning i bensintanken? Det låter ju farligt. Verkstadsgubben ville veta om jag hade kört tanken nästan i botten innan jag tankade eller om jag hade använt en mobilladdare i cigarettuttaget eller liknande. Men inget sådant kändes bekant, så vi bestämde oss för att det var ett fabriksfel.

Hur som helst så ringde farbror verkstad när bilen var klar. Då passade han också på att säga att han skulle ha betalt. Jag blev lite ställd, det skulle ju gå på garantin? Och han, som auktoriserad KIA-verkstad, kan inte han göra upp med KIA? Jag frågade, men då fick jag nåt brummande om att han minsann inte brydde sig om vad jag hade för deal med mitt försäkringsbolag, så länge han fick sina pengar. Det där var väl mitt problem. Men det var ju ändå inte mer än 50-60€ så det var ju inget att bråka om. Eller något sånt.

Först tänkte jag att jag fick väl betala och så skicka kvittot till KIA. Men ju mer jag funderade på det desto mer misstänksam blev jag, så till slut ringde jag till KIA Motors Sweden och blev kopplad till servicechefen. Och så ARG han blev. ”Det där jäkla landet! Vi har aldrig någonsin problem med detta i något annat land förutom i Spanien! Men där ringer kunder en gång i månaden och undrar varför de ska betala. Hur svårt kan det vara!!” Jag var tydligen inte den första som hade råkat ut för detta...

Hur som helst så sa han till mig att inte under några som helst omständigheter betala, utan att hälsa verkstadsgubben att han skulle ringa den spanska servicechefen om han inte visste hur han skulle gå tillväga. Och att hota med repressalier om han inte gav med sig. Hota? Jag? En surmulen verkstadsgubbe? På spanska? Okej att jag inte är rädd av mig men det här kunde ju gå hur som helst.

Sagt och gjort, jag åkte till verkstaden och träffade gubben. När han ville ha sina pengar hälsade jag allt som jag skulle hälsa och förklarade att det inte var förhandlingsbart. Han suckade, stönade, svor och sa saker som jag inte förstod – sen ringde han någon och gick igenom alla bilens uppgifter med personen i fråga över telefon. ”Jo ja ja, jag ser ju här på datorn att den har garanti till 2014 men den är såld i Sverige och bla bla” Han klagade lite över sitt öde, men verkade inte få medhåll från personen i andra änden. Sen lade han på och erkände att jag inte behövde betala!

Visserligen var farbror verkstad inte helt nöjd med situationen utan började spela martyr och beklagade sig över allt pappersarbete och all administration som de tvingade honom att göra. ”De har inte ens ringt mig i det här ärendet! Ska jag behöva jaga dem?! Jag har minsann bättre saker för mig
Ehh, KIA España visste nog inte att jag skulle dyka upp här med en trasig KIA. Hur skulle de kunna ringa och förbereda dig?”, ville jag säga men höll tand för tunga.

Då försökte han sig på något om att min garanti inte var ordentligt registrerad och det var därför som han egentligen borde kräva pengar. Någon lång harang om att de inte hade bekräftat registreringen av garantin när de sålde bilen. Men när jag omedelbart kontrade med att jag genast skulle ringa bilhandlaren och reda ut det, då ångrade han sig och ville att jag skulle glömma vad han hade sagt. Jag hängde inte alls med i svängarna, men jag är inte dummare än att jag insåg att han försökte få ut mer pengar. Vad glad jag är att jag tog mig tid att ringa KIA och kolla upp allt, så att jag inte blev blåst.

Och förresen, en stor eloge till KIA som bärgade bilen på ett par timmar i ett annat land på en helgdag, lagade den på en dag och att allt detta inte kostar mig en krona!

Inga kommentarer: