Som ni märker så har jag nu börjat lägga upp bilder på bloggen. Jag har äntligen packat upp lådan där kamerasladden låg, så nu ska det bli en lite roligare blogg har jag tänkt mig.
Gå gärna tillbaka och läs gamla inlägg, för jag har uppdaterat dem också med bilder.
MEN, en sak som jag bekymrar mig lite för, det är jag ska råka publicera bilder av någon som inte vill vara med på Internet. Vissa tycker ju inte om att ha sina bilder på en icke-skyddad sida, med tanke på riskerna. Själv bryr jag mig inte så mycket, jag tror det cirkulerar så mycket där ute om mig som det är, så några till gör ingen skillnad.
Sen tror jag inte heller på den gamla sanningen om att "bilder på nätet hamnar på porrsidor med någons annans kropp" eller "bilder på nätet riskerar identitetsstöld. Jag tror helt enkelt att det finns mycket där ute nu för att risken ska vara annat än försumbar.
Kanske var det sant år 2001, då inte så många gjorde något mer avancerat på nätet än att skicka Hotmail och chatta via mIRC. Men med dagens Internet, efter Lunarstorm, Facebook, MySpace, bloggar, Twitter, Picasa/Flickr, etc etc - så tror (och hoppas) jag att det finns för mycket information där ute om oss vanliga människor för att det ska vara någon fara. Men jag respekterar ju självklart andras åsikter och vill inte stöta mig med någon.
Så jag tänker göra så här: jag lägger upp bilder på folk i min omgivning efter eget omdöme. Jag lägger ALDRIG upp något som avslöjar för mycket kropp eller där folk har blivit dåliga (förutom på mig själv då eftersom nästan alla kort på mig är dåliga... =) - Och om det är någon som inte känner sig bekväm med detta (eller med något specifikt foto) så snälla SÄG TILL! Så tar jag bort det omedelbart alternativt lägger aldrig mer upp den personen på nätet.
Okej?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar