Det är söndag och jag sitter med datorn i vardagsrummet för att äntligen ta itu med alla obesvarade mail. Min Internetfria tid har ju tyvärr också inneburit att jag inte har hunnit svara på mail från vänner, så jag ber om ursäkt för det. Men nu ska det bli av!
Samtidigt som jag sitter här så hör jag en hel drös med ljud ovanför mitt huvud. Det låter som tassandet av massor av små fötter på mitt tak. Detta ljud, som jag har hört ändå sen första dagen, är ganska påtagligt. Det hörs över hela taket, från mitt sovrum till vardagsrummet (och lägenheten är av den där spanska modellen med långsmal idiotisk planlösning).
Speciellt tidigt på morgnarna brukar jag vakna av att det springer på taket. Det är väldigt lätta ljud och väldigt oregelbundna. Visst kan jag höra att det springer från höger till vänster sida ibland, men oftast är det mer en blandning av ett trampande, svepande och hoppande ljud - mycket svårdefinierat.
Självklart tänkte jag de första dagarna att det måste vara en eller ett par små hundar i lägenheten ovanför. Tills det en dag gick upp för mig att jag bor på översta våningen! Den där dörren en trappa upp som jag trodde gick till en vindsvåning, går bara till en takterass för teveantenner och tvättlinor. Vid det här läget blev jag lite nervös, för det springer verkligen något däruppe. Och det syns ingenting på takterassen. Inga spillningar, inga spår.
Efter noggrann undersökning (dvs fråga runt) så stod det klart att det mest troliga var att jag hade råttor i väggarna.
RÅTTOR!
I VÄGGARNA!!!
Fy och usch och blä och urk! Bara att ligga att lyssna på dem ger mig stora skälvan. Som tur var, så var surtanten från mäklarfirman här i onsdags för att gå igenom inventarier och fel/skador i lägenheten. Och JUST DÅ började det springa på taket. Så jag tvingade henne att lyssna, varav hon flög upp på taket med en väldans fart för att undersöka. Inte heller hon hittade någonting, men i sann icke-serviceminded-anda så tyckte hon att jag ju kunde ringa anticimex eller någon - "om jag tyckte att det var ett problem"... Tydligen anses det inte vara en hälsofara i det här landet.
Jaha, vad gör jag? Letar efter ohyresbekämpning på spanska gula sidorna? Vad kostar det? Är det mitt ansvar? Etc etc...
MEN!!! I fredags fick jag ett mail från surtanten där hon skrev att hon hade pratat med lägenhetsägaren och passat på att fråga om de visste något. Och det blev tydligen konstanterat för flera år sedan att vi har ett duvbo under taket!!!!!!! Det finns ett smalt utrymme mellan yttertaket och mitt tak och där har duvorna byggt bo och häckar för vintern. Och det är väl antagligen för smalt för att flyga därinne, vilket är varför jag hör en blandning av fötter, svepande vingslag och hoppande.
Duvor är ju inga problem, det är till och med charmigt. Jag känner mig som en Astrid Lindgren-figur; "flickan med duvorna på taket". Men råttor i väggarna däremot, det hade varit svårare att leva med.
PUH!!!!!!!!!!!
söndag 6 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar