fredag 25 december 2009

Jul i Åkarp

Julen var, som alltid, helt underbar och full av familj, värme och traditioner. Hela familjen gick och såg Avatar i 3D helgen innan jul, en film som jag nog faktiskt måste rekommendera. Trots att jag tyckte storyn var lite väl mycket Jim Cameron och Hollywood, så är den sevärd. De goda är uppenbart goda och de onda alldeles uppenbart onda, så ingen ska missa vem man ska heja på. Inga mänskliga nyanser här inte. Men ändå, filmen var ett mästerverk och jag hade rysningar längs hela ryggraden. Tro fan det tog Cameron 10 år att producera den - jag har alldeles sett något liknande.

I övrigt så flöt julen på som vanligt med lugn och ro samt kaos och stress. Som det brukar vara. Julmaten var godare än alla tidigare år, så det kommer bli svårt för mamma att slå det. Farfar var lite tröttare än vanligt och Peter jobbade hela tiden. Den bästa julklappen fick Peter, som fick en flygbiljett till Barcelona av våra föräldrar. Ska bli så kul att få ha honom här!

Jag hälsade på Frida en kväll för att ta ett glas rödvin. Precis som förra året blev klockan nog närmre 5 innan jag kom hem. Vad är det som händer när Frida och jag dricker rödvin i våra föräldrars kök? Tiden bara försvinner...

En sak som inte tillhörde vanligheterna var när det ringde på dörren vid elvatiden på julaftonskvällen. Då vi är en släkt utan småbarn så brukar liksom inte tomten komma på besök. Vi skulle nog alla bli minst sagt paffa om det hände. Så döm vår förvåning när Malin och Tove står på vår trappa sjungande julsånger - utklädda till julklappar!! Det var det bästa jag någonsin dett! När man öppnade paketen fram på magen på dem så gömde där sig nubbeglas och nubbeflaskor, glögg och vin. Så vi fick oss alla en hutt och sjöng lite sånger med flickorna, innan de gav sig tillbaka ut i natten för att sprida lite glädje!

Fantastiskt gjort, vilken idé! Jag tar av mig hatten (tomtemössan) för er!

Björn öppnar Toves paket och farfar öppnar Malins


Malin hade snapsar och Tove hade glögg och vin i sina paket


Snapsvisor och skål


Ser ni det lilla ljusblåa runda hålet på Toves rygg? Det var skräpinkastet!

Inga kommentarer: