söndag 14 mars 2010

Calcotada

Igår var jag på min första calcotada. Det är en vintertradition i Cataluña att man åker ut på landet till någon gård och äter calcots, en korsning mellan en salladslök och en purjolök, som man grillar och doppar i Romescosås. Efter det får man en stor köttbuffé och efterrätt och en massa vin. Det handlar om att äta i flera timmar, vilket var exakt vad vi gjorde.

Jag körde ut med kollegorna Christian (dansk), Marie (fransk), Laura (skotte) och Lauras mamma som var hälsade på till ett liknande gästgiveri på landet, där vi stannade hela eftermiddagen och bara åt. Det var faktiskt inte alls dumt! Riktigt gott och ändå prisvärt (35€) med tanke på att man fick äta och dricka hur mycket man ville.

Calcotsen serverades utomhus på en jättefin gård.


Christian försöker lista ut hur man skalar av det yttersta grillbrända lagret utan att kladda ner sig själv.


Alla är vi nu uppklädda i haklappar och plasthandskar.


Mums filibabba!


Det kanske är purjolök i alla fall? Men det smakar inte som purjolök.


Titta vilket fint ställe!


Spåren av den stora "stormen" syntes fortfarande. Snön låg verkligen i stora drivor!


Titta vad fint uppdukat det var för kötträtten.


Marie och Christian ser ut att tänka "hur i hela friden ska vi orka allt det här?"

Inga kommentarer: