tisdag 2 mars 2010

Projekt

Det rör på sig på jobbet nu. Jag har officiellt blivit vuxen säger mina kollegor. Det innebär att jag måste flytta ett steg till höger bland skrivborden, så att den nya tjejen som börjar 1/3 kan få mitt skrivbord och hamna bredvid Esther som ska vara hennes buddy. Esther är ju min buddy också, men jag förväntas tydligen klara mig utan henne nu. Fast det är klart, det handlar om cirka 2,5 meter i sidled... Inget direkt oöverstigeligt hinder i vår kommunikation.

Sen ska jag själv vara social buddy åt någon ny i French team. Men det handlar mest om att äta lunch då och då så det kan nog bli kul. Men den största förändringen är att jag nu ska bli inblandad i projekten. Jag förväntas nu kunna sköta mina länder på ett sådant effektivt sätt så att jag ändå har tid över för projekt. Lite skillnad mot innan, när bara mina länder tog 12 timmar om dagen (vilket de fortfarande gör ibland). Men det löser sig nog.

Dessutom jag kommer att vara supporting member i Business SWAT samt Personas - två projekt under marknadsplanen för Retention. Vad det innebär har jag inte riktigt fattat än, men det löser sig nog.

Sen ska jag ev. vara kontaktperson mot Site team i deras projekt ang. Entry/Exit beteende på hemsidan. Det kan nog bli riktigt kul, jag tycker faktiskt det är intressant att studera kundbeteende på nätet. Inte för att jag har en aning om vad det här projektet egentligen innebär för mig, men det löser sig nog.

Men det största av allt är att jag ska vara Business Owner, dvs projektledare, för ett eget projekt; New Product Launches. Det innebär att jag ska koordinera mellan analytiker, product team, retention tem och designers ang. lansering av alla nya produkter samt re-merchandising. Det funkar inte så bra idag så det krävs att jag styr upp mina kollegor. Det handlar lite om att jobba i motvind, för jag ska till alla gamla hundar lär sig att sitta - men det löser sig nog.

Alla dessa projekt är en del av karriärutvecklingen. Man måste arbeta mycket aktivt på sin "visibility" för att kunna få en befordran nån gång. Det är ju ett amerikanskt företag, att bara göra ett bra jobb med sina länder/kanaler räcker inte. Då måste också jobba på din synlighet och då är dessa projekt bra eftersom många människor i företaget förstår vem du är och har kanske hört talat om vad du gjort. När det sen är promotion-dags och alla på en viss karriärnivå (t.ex. A1 som jag är) jämförs med varandra inför alla managers och bara de som har utmärkt sig mest blir befodrade - då är det bäst att många känner till en och ens arbete.

Herregud hur ska det här gå?! Ja ja, det löser sig nog!

Inga kommentarer: