Den 15e februari var det nyårsafton enligt den kinesiska kalendern. Vi gick då in i tigerns år, samt i elementet metall. Då vår kära analytiker Rong är kines så ville han såklart fira. Så vi packade in oss i min lilla bil och körde genom ett syndaflodens regnoväder till en Kinarestaurang. Och då menar jag inte 3 små lättel med lis - jag menar en äkta Kinarestaurang. Med kineser.
Det påminde om fondue där vi alla hade varsin kastrull med ankbuljong på en kokplatta. Servitörerna kom in med en vagn med olika råvaror som det bara var att hugga in på. För 25€ fick du äta så mycket du ville vilket vi definitivt utnyttjade. När den första vagnen kom in tänkte jag "Herregud ska vi äta allt det?!" Förstå min häpnad 4 vagnar senare! Men det är klart, vi hade en kines med abnormt hög ämnesomsättning med oss (killen kan faktiskt äta 4 paella!) samt en amerikansk kille. De har ju aldrig varit kända för att spotta i glaset. Eller i buljonggrytan, som i det här fallet.
Efter några timmar rullade vi ut i regnet och tog oss hem. Det var ju ändå en måndag, kunde inte sitta hela natten. Men det var min första äkta kinesiska måltid som inte påminde ett dugg om kinamaten hemma. Och det var riktigt riktigt kul!
tisdag 2 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar