tisdag 9 mars 2010

Istiden har anlänt

Det är ju inte klokt!! Det snöar! Mycket! I Barcelona!

För första gången på 25 år så har det snöat en hel dag i Bcn. Visserligen så lägger sig knappt snön, efter 5 timmars ihärdigt snöande så låg det 1 cm på gatorna. Men det hindrade ju inte staden från att fullständigt falla i kaos. Mobilnätet lade ner då alla skulle ringa. Bussarna slutade gå, det stod övergivna bussar här och var på gatorna där chaufförerna hade bedömt att de inte kunde köra längre. Kommunen gick ut i nyheterna och berättade att de skulle ha metron öppen hela natten och att de skulle försöka plöja vägar till sjukhusen. De har ju inga plogar så jag vet inte vad de menade.

Folk skickades hem från sina jobb (inte vi såklart), motorvägarna tjocknade igen så ingen kunde komma fram. Det är visserligen inte så konstigt att spanjorerna får panik, de är ju inte vana. Herregud, till och med skåningarna verkar ju häpna och lamslagna varje år när det börjar snöa. Som om vi aldrig sett det förr. Så spanjorerna har ju rätt att vara lite dramatiska...

Men det var faktiskt inte kul att gå till metron och åka hem efter dagen var slut. Jag hade min nya vårjacka på mig och klackskor. Slasket stod mig till anklarna...

Ja se det snöar, ja se det snöar, det var väl roligt - hurra!


De latinska kollegorna stod tryckta mot rutorna hela dagen för att betrakta underverket.


Efter en hel dags snöande såg det ut så här utanför kontoret. Man kan inte riktigt gissa att man i vanliga fall ser Medelhavet i bakgrunden!

Inga kommentarer: